onsdag 24 september 2014

GLYPTOTEKTET....





... i Köpenhamn, en riktig oas!
God morgon, vet inte om ni har varit inne på Instagram o sett var vi var?
Den hemliga bussturen i går gick till Glyptoteket i Köpenhamn, vilket ställe! Varför har man inte varit här innan?
Vi var där för att guidas igenom deras stora utställning av antika skulpturers historia.
Antiken är vit...marmorvit, eller?
Det är något vi inte ser? Kolla här! 
Konstvetare o forskare har noggrant letat med olika moderna metoder o hittat färgrester i skarvar o mellanrum. Hela utställningen får man följa med från det vi tror i dag... till det vi inte visste, att statyerna o skulpturerna en gång var kraftigt målade i jord o mineralfärger.
För att vara helt ärlig är jag inte så förtjust i det färgglada lejonet. Påminner med om en målning i en målarbok, men på deras tid var det säkert både en vacker o färgglad solitär! Dagen avslutades med kaffe o tårta i cafét som ligger i den ljuvliga inglasade vinter trädgården som ligger i hjärtat av museet. Nu är jag full av inspiration, denna utställningen var mycket givande o intressant med jag tog med mig hem massa inspiration från de vackra miljöerna, golven, färgerna o mystiken.
Har ni inte varit där kan jag varmt rekommendera en utflykt!
Nu vattengympa sedan lång todo lista!
Ha en underbar dag!
Kram Anna
Bilderna är lånade från Pinterest, mina hittar du här.
 

Inga kommentarer: