måndag 29 september 2014

OREO CHEESECAKE!

 
Till botten behöver du :
1 pkt med Oreo cirka 150 gram
25- 50 gram smält smör
Fyllningen:
3 dl vispgrädde
600 gram Phialdelphiaost
1 1/2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 pkt med Oreo cirka 150 gram
ev. några Oreo till garnering – nästan ett halvt pkt
Nougatsås:
100 gram nougat ( jag valde dubbelnougat)
50 gram mörk- eller ljuskvalitetschoklad ( jag valde 50/50)
2 1/2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
Gör Oreo cheesecake så här :
Börja med nougatsåsen. Låt grädden sjuda upp med vaniljsocker, ta bort från plattan när det börjat koka. Bryt ner nougat och choklad och rör tills du har en blank slät sås. Ställ sedan kallt.
Krossa kexens till botten i en matberedare, smält smöret och rör ihop med kexen. Fördela smeten jämnt i en form cirka 24 cm, och ställ kallt.
Vispa grädden fluffig så att den bildar rejäla toppar, vispa sedan socker, vaniljsocker och Phialdelphiaost mjuk. Krossa kexen till smeten i matberedaren, och sedan vänder du ihop grädde med ost smet och sist vänder du ner Oreo smulorna. Häll upp i formen och ställ in i kylskåp över natten, minst.
Efter en fyra fem timmar tog jag ut min kaka och klädde den med Oreo halvor ( jag delade dem på mitten först. ) Ställ sedan tillbaka i kylskåpet.
Hoppas ni har fått en bra start på veckan.
Hinner inte med mer i dag då det är dags för Ludvig att bli av med sin tandställning, undra om man skall få med sig hem en son med ett Colgate smile...fniss! 
Testa detta ljuvliga recept, lovar att ni inte kommer bli besvikna!
Njut av en ny vecka.
Kram Anna 

Inga kommentarer: